Herdenking Franse Commando's op woensdag 27 februari 2019

Op woensdag 27 februari herdenken we bij de strandopgang van de Wassenaarse slag de mislukte landing van zes Franse militairen in de nacht van 27 op 28 februari 1944. De missie van deze zes commando’s was een verkenning van dit deel van bezet Nederland en een onderzoek naar de mogelijkheid om informatie in en uit Nederland te brengen.

Wat er precies misging in die ijskoude februarinacht, nu 75 jaar geleden, op het strand van Wassenaar, is nog steeds met vraagtekens omringd. Zeker is dat commandant Charles Trépel en zijn vijf manschappen hun dappere poging om te landen vanuit zee op de Wassenaarse slag met hun leven hebben moeten betalen.

Links en extra informatie

Link naar het oorlogsmonument:

Link naar geschiedenis van het 1e Bataillon de Fusiliers-Marins onder commando van Kapitein Charles Trépel, en van zijn mysterieuze verdwijning: